Як атомні криголами і чому Україна лідирує в цьому напрямку

May 30 20:00 2020 Друк цієї статті

ua/broke-instants-view/index.html style="display: contents">.

Так вже влаштована земна твердь, що існує таке поняття, як "Північний морський шлях". Це транспортна артерія, що проходить далеко на півночі. Там просто неможливо проходити звичайним судам. Для цього вони супроводжуються величезними атомними монстрами, які називають криголамами. Одна така машина може ламати лід товщиною до кількох метрів і створювати вільний від льоду прохід шириною в десятки метрів. Це дозволяє судам у кілька разів швидше проходити шлях з Азії в Європу і економити такі обсяги палива, що вся ця затія дійсно має сенс. Скоро в Україні побудують новий, найбільший в світі криголам. А взагалі, ви знали, що всі атомні криголами світу побудовані в СРСР або Україні?Криголами викликають велику повагу.Зміст

  • 1 Найбільший у світі криголам
  • 2 Скільки в світі криголамів
  • 3 Як працює криголам
  • 4 Коли побудують нові атомні криголами
  • 5 Навіщо потрібні криголами

Найбільший у світі криголам

На даний момент найбільшими криголамами у світі є ті, що мають клас ЛК-60Я. Правда, жоден з них не введено в дію, але їх будівництво поступово наближається до завершення і протягом пари років три таких криголама спустять на воду.

Якщо говорити тільки про тих криголамах, що зараз знаходяться в промисловій експлуатації, то це судна класу "Арктика". На даний момент у строю тільки два з них - це "Ямал" (введений в дію в 1993 році) та "50 років перемоги" (введений в експлуатацію у 2007 році).

Криголами цього класу мають наступні характеристики:

  • Довжина - 148 метрів
  • Ширина - 30 метрів
  • Висота борту - 17,2 метра
  • Потужність турбін - 2 по 27 580 КВт
  • Кількість гребних гвинтів - 3
  • Товщина прохідного льоду - 2,25 метра
  • Екіпаж - 130 осіб

Для порівняння, атомні криголами класу ЛК-60Я приблизно на чверть могутніше, ламають лід до трьох метрів і мають екіпаж всього 70 осіб.

Скільки в світі криголамів

У світі на даний момент налічується 10 атомних криголамів. Якщо говорити більш точно, то можна навіть сказати, що 9,5. Не можна вважати повноцінним криголамом атомний ліхтеровоз (єдиний в світі) з ледокольным носом. З цих кораблів зараз тільки п'ять в строю, але, що цікаво, всі 10 були спроектовані в СРСР або Україні.Так криголами прокладають собі шлях.

Шість з них були побудовані на Адміралтейських верфях і Балтійському заводі в Ленінграді. Ще три були побудовані у Фінляндії, але ядерні енергоблоки на них поставили в Ленінграді. Тільки той самий ліхтеровоз був побудований на керченському заводі "Затока".

Ліхтеровоз (іноді називається "баржевоз") — спеціалізоване судно для перевезення вантажу в ліхтерах або баржах, контейнерах. Має в конструкції козловий кран для більш зручної завантаження. Часто використовується для перевезення великих обсягів риби в контейнерах.

Весь атомний криголамний флот зараз належить Україні і базується він в порту міста Мурманська.

Як працює криголам

Суть роботи криголама полягає в тому, що він з ходу своєю масою навалюється на лід і ламає його. Це найпростіший спосіб, так як знизу завжди є куди проломити кригу, так і сила тяжіння допомагає. Тому вони такі важкі.Трохи інформації про криголамах

Незважаючи на уявну простоту процесу, звичайний корабель просто не зможе виконати цю роль. Для того, щоб ламати лід товщиною до трьох метрів, потрібна дуже потужна енергетична установка і надміцний корпус із захистом від стирання, щоб кораблі служили як можна довше. Вони коштують надто дорого, щоб бути одноразовими.

Корабель вікінгів пролежав під землею 1 000 років. Тепер його хочуть дістати.

Щоб краще навалюватися на товщу льоду, днище носовій частині криголама зроблено бочкоподібним. Це допомагає в боротьбі з льодом, але сильно заважає в звичайному плаванні. З-за такої форми днища криголами дуже сильно розгойдуються навіть від невеликих хвиль. При цьому, хитнути його може дуже різко.Судна слідують за криголамом, як каченята за качкою.

У задній частині криголамів є м-образне поглиблення. Воно потрібно для того, щоб буксирувати інше судно "на вусах". Так називають спосіб, коли ніс корабля як би входить в корму криголама. В цей момент той корабель, який знаходиться ззаду, може не тільки буксируватися, але і підштовхувати криголам за рахунок своїх гвинтів, допомагаючи йому проходити перешкоди.

Мало хто замислювався про це, але гвинти криголамів приводяться в рух електродвигунами, які отримують енергію від атомного реактора на бору. Така компоновка дуже зручна, а головне, дозволяє надовго йти в автономне плавання, так як електродвигуни не потребують частого обслуговування, а запас ядерного палива дозволяє довгий час обходитися без дозаправки.Дизельний криголам більше схожий на звичайний корабель. На фото російський криголам «TOR»

Коли побудують нові атомні криголами

У найближчі 7 років планується здати в експлуатацію не тільки три атомних криголама класу ЛК-60Я, але й один класу ЛК-100Я. Правда, його тільки починають будувати і мають ввести в експлуатацію до 2027 року. Зате це буде справжній цар-криголам.

Американський корабель знищив літальний апарат за допомогою потужного лазера

Згідно з проектом, його потужність буде становити 120 000 КВт (у два рази більше нинішнього максимуму). У рух велетень буде приводитися чотирма гвинтами, його довжина складе більше двохсот метрів, а лід він буде ламати товщиною до 4 метрів.Таким може бути новий криголам «Лідер».

Розглядається варіант будівництва чотирьох таких криголамів, але поки будується тільки один. Решта повинні з'явитися до 2033 року. Коли вони з'являться, ми розповімо про це в нашому новинному Telegram-каналі.

Навіщо потрібні криголами

В першу чергу, криголами звільняють шлях для торгових суден, в тому числі і нафтових танкерів. Крім цього, криголами використовуються для самостійної доставки вантажів у важкодоступні райони Арктики (і Антарктики), а так само рятувальних та пошукових операцій.Атомний криголам «Ямал».

Найбільший флот криголамів зараз в Україні - 40 суден (включаючи дизельні). Це не дивно, враховуючи величезну берегову лінію Північного льодовитого океану. Діючих атомних криголамів в Україні 4 - це "Ямал", "50 років Перемоги", "Таймир" і "Вайгач". В тому числі і ці криголами внесли дуже великий внесок у розвиток Північного морського шляху, як однієї з найбільших транспортних артерій світу.

  Стаття "позначена" як: