Історія самого відомого літака в світі і чому його більше немає

Aug 08 4:00 2020 Друк цієї статті

ua/broke-instants-view/index.html style="display: contents">.

Багато люди часто запитують, чому ми зараз не літаємо на надзвуковий швидкості в цивільній авіації. Однозначної відповіді на це частково риторичне питання немає, так як до такого стану справ призвели занадто багато факторів. Можливо, з часом сверхзвук повернеться в життя простих мандрівників, але поки говорити про нього рано. Навіть незважаючи на існування зразків, які реально літали більше півстоліття тому, зараз все так, як є. Все це дуже складно, але в той же час цікаво. У цій статті ми поговоримо про те, що з себе представляв літак, який всі знали. Якщо хтось ще плутається в назвах і може не згадати, під яким номером моделі випускався надзвуковий пасажирський ТУ, то «Конкорд» згадають все.Таких літаків більше немає. А жальand

Приблизно в середині сорокових років світові лідери того часу, такі, як США, СРСР, Німеччина (ще нацистська), Великобританія і Франція отримали технології, здатні приводити в дію літальні апарати за допомогою реактивної тяги, а не гвинтів. Такі технології допомогли створити принципово нове покоління військових літаків, які мали повну перевагу в повітрі над гвинтовими аналогами за рахунок своєї швидкості і маневреності.

Все це призвело до масового переходу на реактивну тягу не тільки у військовій, але і в цивільній авіації. У підсумку всі літаки почали літати швидше, а через 10 років, приблизно в середині п'ятдесятих, почали з'являтися перші літаки, які могли літати швидше швидкості звуку. Знову ж, ними спочатку були невеликі літаки для потреб армії, але держави того часу не втрачали можливості створити цивільний літак, який зможе летіти, обганяючи звукові хвилі.

Швидкість звуку в повітрі (або іншому газі) сильно залежить від його щільності, температури, суспензії та інших параметрів. Прийнято вважати, що швидкість звуку в повітрі складає приблизно 331 метр в секунду або приблизно 1190 кілометрів на годину.(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push(

Першим надзвуковим літаком вважається North American F-100 Super Sabre, перший політ якого відбувся в травні 1953 року. Вже восени того ж року він поступив на озброєння американської армії.North American F-100 Super Sabre. Перший надзвуковий літак у світі.

Швидкість Super Sabre становила приблизно 1,3 Маха. Число Маха являє собою відношення швидкості літака до швидкості звуку в даних умовах середовища. Простіше кажучи, на цій же висоті. Тобто число Маха може змінюватися в залежності від висоти і одне і те ж кількість кілометрів на годину буде на різній висоті відповідати різному числа Маха.

Якщо не ускладнювати, то 1,3 Маха це приблизно 1550 кілометрів на годину. Сучасні зразки літають на швидкостях до 3 500 кілометрів на годину, а рекорди на спеціальних моделях перевищують 10 000 кілометрів на годину.(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push(

Першим пасажирським надзвуковим літаком як раз став ТУ-144, який піднявся в повітря 31 грудня 1968 року. Про нього ми погоримо в окремій статті, яку ви точно не пропустите, якщо підпишіться на наш новинний Telegram-канал. Поки повернемося до європейського сверхзвуку.

Чим відрізняються крилаті і балістичні ракети і які вони бувають?

Коли з'явився Конкорд

Перший проект по створенню надзвукового пасажирського літака Великобританія і Франція виношували ще в 1956 році. Пізніше саме вони об'єднали свої зусилля і напрацювання, щоб створити той самий літак мрії. На відміну від нинішнього Dreamliner (Boeing 787), назва якого теж перекладається, як «літак мрії», Concorde дійсно був шедевром і проривом.(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push(

Всі частини літака збиралися у Франції або Великобританії, крім стійок шасі. Їх довірили Іспанії

Перший політ він здійснив 2 березня 1969 року, а вже в травні того ж року був представлений на міжнародному авіасалоні в Ле-Бурже. Літак розроблявся двома країнами, історичні відносини між якими складно назвати гладкими. Напевно, саме тому він отримав свою назву, яка в перекладі з французької означає «Згода».

Характеристики Конкорда

  • Екіпаж: 3 людини (командир, пілот, бортінженер)
  • Пасажиромісткість: 92 (Air France) або 100 (British Airways)
  • Довжина: 56,24 (61,66) м
  • Розмах крила: 25,57 м
  • Висота: 12,19 (11,58) м
  • Площа крила: 358,6 м2
  • Маса порожнього: 78 700 кг
  • Максимальна злітна маса: 187 700 кг
  • Маса корисного навантаження: 12 000 кг
  • Двигуни: 4× ТРДФ Rolls-Royce / SNECMA «Olympus» 593
  • Витрата палива: 20 500 кг/год при числі Маха 2,0 на висоті 18 км
  • Питома витрата палива — 110,0 г/пас.-км
  • Крейсерська швидкість: 2 200 км/ч.
  • Практична дальність: 6470 км (з навантаженням 8845 кг при М=2,05 на висоті 16 000 м).
  • Перегоночна дальність: 7250 км.
  • Практичний стеля: 18 300 м.
  • Швидкопідйомність: 25,41 м/с.

Скільки коштував політ на Конкорді

Незважаючи на початковий успіх моделі і її революційність, незабаром з'ясувалося, що з економічної точки зору вона абсолютно невигідна. Літав літак в основному за маршрутом з Парижа в Нью-Йорк і назад. Час у дорозі займало всього три години, але за цей час літак випалював до 8 тонн палива на одну тонну корисного навантаження. Якщо грубо, то для доставки до місця призначення 10 осіб з одним чемоданом кожен, було потрібно 8 тонн палива.(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push(

При цьому літак вимагав більш дорогого і довгого обслуговування. Конкорд працював у більш складних умовах, ніж звичайні лайнери, і крім звичайного обслуговування, треба було ще перевіряти міцність конструкції, іноді навіть з використанням рентгенівського обладнання. Все це призводило до тривалих простоїв і навіть на землі літак вимагав на своє утримання дуже багато грошей. Не кажучи вже про закупівельної вартості самого борту, яка теж була набагато вище, ніж у звичайного реактивного літака.

Високу вартість була лише на початку, коли з'ясувалося, що літаки дуже складні для отримання на них прибутку, вони віддавалися за символічну ціну. Французькі авіакомпанії купували їх за один франк, англійські - за 1 фунт. Але вони брали на себе зобов'язання експлуатувати літаки і продавати їх тільки за такою ж символічною ціною

У різний час політ на Конкорді коштував по-різному, але можна усереднено говорити про ціну в 10-11 тисяч доларів. Стільки коштував квиток з Парижа в Нью-Йорк і назад. Навіть зараз сума здається дуже великою. Тоді це було ціле багатство і далеко не всі могли собі дозволити регулярно літати по справах на такому літаку. Багато пасажири брали на нього квиток просто як на атракціон.(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push(

Коли Конкорд здійснював свій останній рейс, ціни на нього на аукціонах піднімалися до 60 тисяч доларів.

На якій висоті і з якою швидкістю літав Конкорд

Можливість перелетіти через Атлантику всього за три години досягалася за рахунок того, що літак розігнався до швидкості приблизно 2 200 кілометрів на годину. Робив він це на висоті 18 000 - 18 500 метрів. Завдяки польотам на такій великій висоті Конкорд міг собі дозволить не петляти по повітряних коридорах, втрачаючи на це час, а рухатися з максимально короткій прямій.

За час тривалого польоту на великій швидкості температура носовій частині літака могла підніматися до 130 градусів Цельсія, а на кінчиках крила доходити до 100 градусів(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push(

Рух з такою великою швидкістю було б не можливо при збереженні традиційної аеродинамічної схеми. Так як опір повітря пропорційно квадрату швидкості, конструкція повинна бути набагато більш міцною. При збільшенні швидкості майже в три рази, опір збільшується приблизно в дев'ять разів. Також аеродинаміка повинна бути не у формі краплі, щоб повітря її обтекал, а у формі клина, щоб буквально проколювати повітря, не створюючи перед носом зону підвищеного тиску.Саме така форма планера дозволяє долати швидкість звуку.

Крила теж повинні бути більш компактними, так як на такій швидкості підйомної сили і так вистачає. У підсумку вони були зроблені у формі трикутників, зміщених тому. Якщо говорити більше з технічної сторони, то така схема літака називається «бесхвостка» і зроблена вона з низькорозташованим трикутним крилом ожівальной форми (проміжна між конусом і еліпсоїд). Так вийшло зробити їх більш обтічними і більш міцними, але був і один серйозний мінус такої компоновки.

Якщо не вдаватися в тонкощі складної паливної системи Конкорда, можна тільки сказати, що вона складалася з 17 баків загальним обсягом 119 280 літрів. При переході на сверхзвук через балансування камери паливо переміщалося між баками. Потім швидкість збільшувалася і паливо знову переміщалося. Вже після цього літак набирав максимальну швидкість.(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push(

Спочатку передбачалося три варіанти компонування салону Конкорда - від 108 до 144 пасажирів. У підсумку сертифікацію він отримав на перевезення 128 пасажирів, але така компоновка ніколи не використовувалася. Всі літаки спочатку вміщували 108 осіб, але експлуатували їх British Airways і Air France призвели салон до того, що в ньому було рівно 100 чоловік.Ось так виглядав скромно салон Конкорда.

Більше у нього було не вмістити, так як його ширина становила всього 2,62 метра. Це навіть менше, ніж у ТУ-134. У підсумку ліворуч і праворуч від проходу в кожному ряді було по два крісла. При цьому гермокабина Конкорда займала 85% його загального обсягу.

Літаки з вертикальним злетом. Як вони працюють і навіщо потрібні(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push(

Конструкція носовій частині надзвукових пасажирських літаків зроблена такий не для краси. Опускається ніс виконує дуже важливу функцію. Тільки завдяки йому виходить посадити літак.

В тому числі з-за недостатньої підйомної сили крила такого літака на невеликій швидкості, перед посадкою доводилося дуже високо задирати ніс. У тому випадку пілоти просто не могли візуально контролювати підліт до смузі. Сідати наосліп теж було поганою ідеєю і тому доводилося викручуватися з положення.Захід на посадку повинен був бути саме таким.

При рулюванні і зльоті носовий обтічник опускався всього на п'ять градусів. Цього було досить. При посадці і заході на посадку він відхилявся на 12,5 градусів. Ще було додаткове скління. Воно піднімалося в основний польотної конфігурації при числах Маха більше 0,8.(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push(

Відкидний ніс допомагав зробити так, щоб носовий обтічник не перекривав огляд пілотам. Крім цього, можна було зробити так, щоб вони дивилися на смугу через більш вертикально розташовані скла. З-за цього було менше викривлень і безпека ставала набагато вище.

У підсумку ніс опускався, коли він був не потрібен. Аеродинаміка літака в цьому варіанті залишала бажати кращого, але все исправлялось, коли ніс був піднятий. Він надавав конструкції потрібну форму і робив обводи кабіни більш обтічними.

Цікаво, що для забезпечення безпечної посадки при такому великому куті атаки як у Конкорда, він був зроблений вище (висота стійок становила 3,5 метра) і довелося трохи змінити схему обслуговування в аеропорту. Жартома літак навіть називали чаплею.(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push(

Враховуючи все сказане і те, що надзвукової авіації вже більше півстоліття, багато запитують, чому літаки не можуть літати швидше. Навіть не кажучи про надзвукових літаках, невже не можна просто взяти і змусити звичайний літак летіти швидше?

Можна, і вони здатні долати ті самі 800-900 кілометрів на годину, які часто стають крейсерською швидкістю звичайних лайнерів. Ось тільки робити це немає сенсу. Витрати значно зростуть, а час у дорозі скоротиться буквально на 10 хвилин. Особливо, якщо переліт не далекий.Про Конкорд навіть писали книги, але він виявився не тим, що потрібно людям.

Все із-за того, що літак не летить на максимальній швидкості починаючи з самого відриву від смуги. Швидкість він набирає поступово по мірі зльоту і набору висоти. Тільки на ешелоні швидкість підбирається до тієї, яка і є максимальною в цьому польоті. Перед посадкою вона теж поступово починає скидатися. У підсумку політ з більшою швидкістю можна порівняти зі стоянням в пробці протягом 10 кілометрів, в середині якої є невеликий вільний шматок. Не так важливо, будеш ти там їхати зі швидкістю 90 або 100 кілометрів на годину.(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push(

У деяких рейсах, втім, літаки перевалюють за 1 000 кілометрів на годину і навіть піднімаються на вищі ешелони, аж до 12 000 метрів, але це швидше виняток, ніж правило. Зазвичай польоти реактивних пасажирських літаків проходять на висоті 10 000 - 11 000 метрів і на швидкості 850-900 кілометрів на годину.

Чому більше немає надзвукових пасажирських літаків

ТУ-144 хоч і був багато в чому краще Конкорда, але він дуже швидко "відсіявся". Про це я розповім в окремій статті. Проект Boeing з організації надзвукових пасажирських перевезень так і не досяг своєї реалізації. Конкорд просто став нікому не потрібен.Boeing теж намагалася, але не змогла.

Насправді, попит на нього може і був би, але авіакомпанії все більше втрачали терпіння від того, скільки грошей вони витрачали на перевезення, часто просто не окупаючи їх. У підсумку, до закінчення історії самого відомого пасажирського надзвукового літака призвело трагічна обставина.(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push(

Єдина на сьогоднішній день (малоймовірно, що вони знову почнуть літати) аварія Конкорда сталася 25 липня 2000 року - 20 років тому. В результаті інциденту літак загорівся і впав на готель, який знаходився поруч з аеропортом.Так виглядала єдина катастрофа Конкорда.

Слідство встановило, що аварія сталася з-за шматка колеса, який залишився на смузі після зльоту DC-10. Цей шматок пробив крило Конкорда, що йшов на зліт і в результаті цього спалахнула пожежа, літак "втратив" два двигуна і вже не міг забезпечити собі достатньої тяги у злітному режимі. Хоча, вона б все одно не врятувала, враховуючи загоряння.

За стільки років роботи була тільки одна катастрофа за участю Конкорда і це не було конструктивним прорахунком, а збігом обставин(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push(

В результаті аварії загинуло 100 пасажирів, 9 членів екіпажу і 4 людини на землі. Аварія ще більше підкосила і без того туманне майбутнє літака і до 2003 року експлуатація цього повітряного судна остаточно припинилася.

Де зараз Конкорд

Конкорд був культовим літаком, який за 23 роки експлуатації перевіз по всьому світі близько 4 мільйонів пасажирів і безславно піти на пенсію він просто не міг. Останній рейс для багатьох був, що називається, "зі сльозами на очах". Тепер ці літаки можна знайти тільки в музеях і на постаментах.Навіть зараз мало хто може зайти в кабіну Конкорда, а вона була цікавою для свого часу.

Всього було випущено 20 Конкордів та всі вони, за винятком двох знаходяться в музеях або на спеціальних майданчиках. Не вийде подивитися тільки на борт, з заводським номером 211, який розібрали на запчастини для інших Конкордів та борт 203, який розбився в Парижі.(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push(

Щодо заводських номерів, то ті, що починаються на "0", є прототипами. На "1" починаються передсерійні зразки. Якщо на початку номера стоїть "2", наприклад, 203, то це серійно випускалися машини

Приблизно дві третини літаків експлуатувалися до 2003 року. Зараз самий "молодий" літак знаходиться в Імперському військовому музеї (Дасфорд, Великобританія). Його наліт складає всього 632 години (з 1971 по 1977 рік). Самий "побачив" борт стоїть у Музеї Моря, Повітря і Космосу Интерпид (Нью-Йорк, США). Наліт цього літака склав 23 397 годин у період з 1976 по 2003 рік.Конкорд в аеропорту Шарля Де Голя. Він все ще хоче летатьand

Один з найвідоміших виставлених Конкордів зараз зустрічає мандрівників в аеропорту Шарля Де Голля в Парижі. А самий перший Конкорд, випущений 2 березня 1969 року під номером 001, налітав всього 812 годин і коштує в Аерокосмічному музеї в Ле Бурже, Франція.

  Стаття "позначена" як: