Виявлена планета, на якій йде дощ з рідкого заліза

Mar 28 19:00 2020 Друк цієї статті

Це хмарний світ, атмосфера якого настільки багата залізом, що воно ллється з неба дощем. Екзопланета отримала назву Wasp-76b і, згідно з офіційним прес-релізом, на ній така химерна температура і хімія, що сверхгорячие дні випаровують залізо в атмосферу планети. Вночі воно охолоджується, конденсується і падає назад – у вигляді металевих крапель – залізного дощу. Wasp-76b нагадує Юпітер і розташована в сузір'ї Риб в 390 світлових роках від Землі. Але як учені довідалися про це?На просторах безмежному Всесвіті нескінченна безліч незвичайних світів. На деяких з них, таких як Wasp-76b, постійно йдуть дощі з заліза

Екзопланета — це планета, яка розташована за межами нашої Сонячної системи. Перші екзопланети були відкриті в 1980-е роки, а до кінця січня 2020 року вченим відомо про існування 4173 таких планет.

Дощ із заліза

Згідно з результатами дослідження, опублікованого в журналі Nature, Wasp-76b повністю "заблокована". Це означає, що одна і та ж половина планети завжди звернена до свого сонця, а іншу огортає темрява. Температура на сонячній стороні досягає 2398 градусів за Цельсієм, що змушує залізо випаровуватися в атмосфері. Коли це відбувається, сильний вітер переносить залізо на темну сторону, де воно охолоджується і конденсується, після чого на экзопланете починається залізний злива. Як повідомляють автори дослідження в прес-релізі, опублікованому на сайті ESO, виглядає це як краплі металу, що падають з неба. Якщо ви бачили як плавлять залізо, то напевно пам'ятаєте, що під впливом високих температур воно перетворюється в текучий метал.

Відкрита всього кілька років тому, Wasp-76b майже в два рази більше Юпітера – найбільшої в нашій Сонячній системі газового гіганта – але їй потрібно менше двох днів, щоб вийти на орбіту своєї зірки. Оскільки обертання планети збігається з часом, який потрібен для завершення проходження орбіти, одна і та ж сторона завжди звернена до зірки. Так що на цій стороні, що не дивиться в безодню космічного океану, завжди день, а небо чисте. Однак на темній стороні температура падає приблизно до 1482 градусів за Цельсієм, а небо весь час затягнуте хмарами, з яких випадають металеві опади.Одна сторона екзопланети, схожою на Юпітер, весь час звернена до Сонця, інша дивиться на зірки

Пориви сильного вітру, швидкість якого перевищує 6835 кілометрів на годину, постійно переносять частину випарувався заліза з денною на нічну сторону планети. Всередині зони переходу від дня до ночі, коли температура починає падати, мабуть, утворюються хмари. При цьому пари заліза вранці не видно, відзначають дослідники. Так астрономи прийшли до висновку, що найбільш вірогідним поясненням є те, що на темній стороні йдуть залізні дощі. Детально вивчити екстремальний клімат схожою на Юпітер екзопланети, команда змогла за допомогою нового інструменту Дуже великого телескопа (Very large Telescope) Європейської південної обсерваторії в Чилі.

Космічна романтика

Хоча раніше испарившееся залізо було виявлено у ще більш гарячому і віддаленому світі, вважається, що воно залишається в газоподібному стані по всій планеті. Дослідники вважають, що на Wasp-76b був зафіксований перший випадок конденсації заліза. Так чи інакше, мандрівникові, який вирішив відправитися на Wasp-76b, точно знадобиться міцний парасольку (бажано з металу), який плавиться при набагато більш високих температурах.“Вечір на Wasp-76b."

На кумедною ілюстрацією, створеної графічним художником Фредеріком Пітерсом спеціально для дослідної групи, танцюючий астронавт тримає парасольку перед помаранчевим водоспадом. “Співаємо під залізним дощем», свідчить напис вгорі.