Радіотелескоп ALMA виявив "неможливу" галактику, що виникла на ранньому етапі існування Всесвіту

May 28 7:00 2020 Друк цієї статті

Але всі ці теорії можуть виявитися не зовсім достовірними завдяки відкриття, яке зробила група вчених-астрономів за допомогою радіотелескопу ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array). Цим ученим вдалося виявити величезну дисковидную обертову галактику DLA0817g, що існувала ще тоді, коли вік Всесвіту становив лише 10 відсотків від нинішнього.

Галактика DLA0817g, що отримала назву "Диск Вулфа" в честь покійного астронома Артура М. Вулфа (Arthur M. Wolfe), є найбільш далекою і найдавнішою з усіх відомих на сьогоднішній день дискових обертових галактик. Швидкість обертання цієї галактики, визначена за допомогою радіотелескопу ALMA, становить близько 272 кілометрів в секунду, що робить цю галактику дуже і дуже схожою на Чумацький Шлях.

Виявлення "Диска Вулфа" стало дуже великою проблемою для багатьох існуючих моделей виникнення та еволюції галактик, згідно з яким великі галактики "виростають" завдяки зіткнень і поглинання галактик менших розмірів. Більш того, згідно з цим же моделям, у великих обертових галактик "правильна" дисковидна структура могла сформуватися не раніше моменту через 6 мільярдів років після Великого Вибуху. Той же факт, що астрономи виявили таку галактику, яка сформувалася значно раніше, вказує на домінування зовсім інших еволюційних процесів, ніж лежать в основі більшості існуючих теорій.

"Ми вважаємо, що галактиці DLA0817g вдалося вирости до розмірів завдяки стабільним надходженням холодного космічного газу в простір її обсягу" - пишуть дослідники, - "Однак тут виникає зовсім інше питання, яке залишається невирішеним на сьогоднішній день. Як саме галактиці DLA0817g вдалося "підібрати" з простору таку величезну масу газу, зберігши відносно стабільне обертання свого диска?".

Для отримання детальної інформації про галактиці DLA0817g астрономи додатково задіяли потужності телескоп Very Large Array (VLA) і космічного телескопа Hubble Space Telescope. Якщо радіотелескоп ALMA бачив процес обертання галактики і переміщення в її обсязі скупчень пилу і газу, що дозволило обчислити їх масу, то телескоп VLA дозволив виміряти кількість молекулярної матерії, яка є "паливом" для процесів формування нових зірок. А телескоп Hubble, який викликав спостереження в ультрафіолетовому діапазоні, дозволив астрономам побачити окремі і найбільш великі зірки.

Зазначимо, що галактика DLA0817g була виявлена практично випадково телескопом ALMA в 2017 році, коли вчені досліджували світло від квазара, віддаленого на ще більшу відстань. Світло від цього квазара був частково поглинений, коли він проходив крізь великі і щільні скупчення газоподібного водню, що заповнює простір галактики DLA0817g і прилеглих областей космосу. "Те, що ми знайшли Диск Вулфа за допомогою такого незвичайного способу, говорить про те, що ця галактика належить до виду нормальних древніх галактик, які ще не встигли "розгорітися" до нормальної яскравості" - пишуть дослідники, - "І наші подальші спостереження, проведені за допомогою телескопа ALMA, показали, що стародавні обертаються дисковидні галактики є не такою вже великою рідкістю".

"Все це є доказом того, що чималі кошти, виділені на будівництво телескопа ALMA, були витрачені не дарма" - розповідає Джої Песця (Joe Pesce), директор відповідної програми американського Наукового фонду, який частково фінансував будівництво телескопа, - "Адже кожні нові спостереження, проведені ALMA, приносять нам нові і дуже часто вельми несподівані результати".