Молекула кисню вперше виявлена в іншій галактиці

Feb 23 22:00 2020 Друк цієї статті
Незважаючи на високу поширеність в Сонячній системі цього важливого для виникнення органічного життя елемента, наявність кисню було офіційно підтверджено лише у трьох об'єктах, розташованих в межах Чумацького Шляху. Яким же саме чином виникає кисень поза нашої планети і як можна його виявити на відстані в кілька мільйонів світлових років від Землі?В далекій галактиці виявлений кисень - важливий елемент для виникнення життя

Як утворюється кисень?

Галактика Маркарян-231 - вельми незвичайний за вселенським мірками об'єкт. Підживлюючись енергією довколишнього квазара, ця юна галактика розташована від нас на відстані 561 мільйони світлових років і має надзвичайно яскраве галактичне ядро з активною надмасивної чорною дірою в центрі. Згідно статті, опублікованій на порталі sciencealert.com саме в Маркарян-231 було виявлено велику кількість молекулярного кисню, раніше помічений лише в поодиноких областях нашої галактики. Так, найбільш багатою киснем місцем у всьому Чумацькому Шляху, на думку дослідників, стала туманність Оріона, відома наявністю в ній великої кількості юних зірок, чиє інтенсивне випромінювання призводить до сублімації водяного льоду і розщеплення молекул, вивільняючи кисень в якості побічного продукту.

Для того, щоб знайти кисень, вчені використовували так звану міліметрову астрономію, здатну виявити найдрібніші радіохвилі випромінюються певними молекулами. Спостерігаються процеси, які в даний час проходять в центрі Маркарян-231, прямо вказують на те, що молода галактика володіє відразу двома або декількома сверхмассивными чорними дірами, які обертаються одна навколо одної з неймовірною швидкістю.Галактика Маркарян-231 може мати у своєму центрі не одну, а відразу дві чорні діри

Активне ядро галактики змушує приходити в рух молекулярні потоки, утворюючи безперервні поштовхи, здатні вивільняти кисень з присутніх в галактиці частинок води. Знаючи про це, вчені вирішили використовувати для спостережень за Маркарян-231 30-метровий радіотелескоп IRAM, розташований в Іспанії. Ґрунтуючись на даних, отриманих під час чотириденного спостереження за галактикою, дослідники виявили дійсне присутність в Маркарян-231 спектральної сигнатури кисню. Відомо, що потужне випромінювання кисню знаходиться приблизно в 32 615 світлових років від центру галактики і відбувається в результаті взаємодії між активним молекулярним потоком і хмарами зовнішнього диска.

Вимірювання групи також показали, що вміст кисню в Маркарян-231 було приблизно в 100 разів вище, ніж у вже згаданій вище Туманності Оріона, що говорить про те, що галактика могла піддатися набагато більш інтенсивному варіантом того ж самого процесу розщеплення молекул. Крім усього іншого, Маркарян є галактики з активними процесами зореутворення. Так, відомо, що нові зірки формуються в об'єкті з середньою швидкістю понад 100 сонячних мас в рік. Для порівняння, наша галактика здатна щорічно виробляти лише 1-2 зірки середньої маси.