Астрономи виявили планету, що перевершує Юпітер по масі в три рази

May 07 7:00 2020 Друк цієї статті

В нашій Сонячній системі цим "королем" є Юпітер, газовий гігант, названий на честь одного з найвпливовіших богів грецького пантеону. Маса Юпітера перевершує масу Сатурна в два рази, а масу Землі - в 300 разів, і кожен рух Юпітера тут же відбивається на всіх інших планетах системи. Як вважають учені, саме гравітація Юпітера несе відповідальність за невеликий розмір Марса, присутність поясу астероїдів і каскад комет, що наповнили водою молоду Землю. І, виявляється, в інших планетарних є свої "гравітаційні боги", деякі з яких своєю могутністю перевершують Юпітер в кілька разів.

Не так давно група астрономів з інституту Астрономії Гавайського університету виявила в одній з віддалених систем планету Кеплер-88 d, маса якої перевершує масу Юпітера в три рази. Ця планета обертається навколо своєї зірки по витягнутій еліптичній орбіті, здійснюючи один оборот за чотири земних року.

Система зірки Kepler-88 вже була відома астрономам деякий час. Так само вченим було відомо про існування планети Kepler-88 b і c, орбіти яких розташовані досить близько до центральної зірки. Однак, в цій системі спостерігається досить вражаюча і незвичайна динаміка рухів об'єктів, звана орбітальним резонансом. Планета Kepler-88 b, розміром з Нептун, звертається навколо зірки за 11 днів, а планета Kepler-88 c, з масою Юпітер - за 22 дні, що рівно в два рази більше періоду обігу першої планети.

Така динаміка руху вельми ефективна і нагадує роботу налагодженого годинникового механізму. Обидві планети, проходячи поряд з зіркою, отримують прискорення, і їх рух має зберігати дуже стабільні показники на протязі довгого часу. Однак дані, зібрані свого часу космічним телескопом Kepler, говорять про протилежне, період і час транзиту планети Kepler-88 b піддані періодичним коливанням. При цьому, величина цих коливань є найвищою серед усіх вивчених телескопом планет.

Поясненням цього феномену могло бути тільки присутність в системі Kepler-88 ще однієї масивної планети. І астрономи провели пошуки, які увінчалися повним успіхом. "Маючи масу в три рази більше Юпітера, планета Кеплер-88 d повинна була надати величезний вплив на формування всієї планетарної системи" - пишуть дослідники, - "Деякі незвичайні особливості в цій системі не могли бути пояснені тільки впливом планети Kepler-88 c, порівнянної за масою з Юпітером. І зараз ми можемо твердо сказати, що в ієрархії системи Kepler-88 з'явився новий вищий "монарх" - планета Кеплер-88 d".

Зараз вчені почали пошуки "королів" в інших системах з невеликими планетами. А подальше вивчення цих знахідок дозволить вченим знайти відповіді на безліч питань, пов'язаних з загадками формування кам'янистих планет, про доставку води до цих планет за допомогою комет і т. п.