Астрономи виявили «гарячий Юпітер», яка обертається дуже близько до своєї зірки

Feb 23 1:00 2020 Друк цієї статті

Не виключено, що на деяких з землеподібних планет є життя. Однак є й інші, «пекельні» світи - на таких экзопланетах температура може досягати максимально високих показників. Нещодавно, на відстані 1060 світлових років від Землі, дослідники виявили планету, яка не повинна існувати - газового гіганта NGTS-10b. Це «гарячий Юпітер», яка обертається настільки близько до зірки, що робить повний оборот навколо неї за 18,4 години. Не дивно, що ця екзопланета представляє величезний інтерес для вчених. Своїми висновками дослідники поділилися в роботі, опублікованій в журналі Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.Існування гарячих Юпітерів - справжня загадка для астрономів

Чому гарячі Юпітери цікавлять вчених?

Гарячі Юпітери - дивовижні екзопланети. Такі ж газові гіганти, як і світи в нашій Сонячній системі, ці об'єкти рухаються дуже близько до своїх сонць. Період обігу гарячих Юпітерів навколо зірок-господарів як правило становить менше 10 днів. Згідно з сучасними моделями формування планет, такі Юпітери не повинні існувати. Справа в тому, що газовий гігант не може сформуватися так близько до своєї зірки, тому що гравітація, випромінювання та інтенсивний зоряний вітер повинні утримувати газ від злипання. Тим не менше з більш ніж 4000 підтверджених екзопланет, виявлених на сьогоднішній день, до 337 можуть виявитися гарячими Юпітерами.

Дослідники вважають, що ці газові гіганти формуються у своїх планетних системах, а потім мігрують ближче до зірки. Сьогодні ми можемо багато чого не знати про те, як саме вони народжуються, але гарячі Юпітери, які особливо близькі до своїх зірок, можуть багато розповісти про взаємодію зірок і планет. Отже, ці об'єкти є одними з найменш вивчених екзопланет в галактиці. У минулому було виявлено всього шість гарячих газових гігантів з орбітальним періодом менше одного дня.Величезна кількість планет у галактиці складаються з газу, але тільки гарячі Юпітери обертаються так близько до зірок

У період з 21 вересня 2015 року по 14 травня 2016 року дослідники спостерігали за зіркою NGTS-10 протягом 237 ночей. Детальне вивчення зображень потім дозволило встановити, що зірка злегка тьмяніє кожні 18,4 години. Проблема полягала в тому, що світло сусідніх зірок ускладнює розрахунок точного відстані до NGTS-10, тому відстань в 1060 світлових років було розраховано на основі даних Gaia - найточнішою тривимірної карти галактики Чумацький шлях на сьогоднішній день. Але похибка все ж існує. Якщо відстань визначено не правильно, це може говорити про те, що деякі дані про розмірі і масі також неправильні. Цю проблему можна розв'язати, вивчивши наступну публікацію даних Gaia.

Чому гарячий Юпітер приречений?

Тривалі спостереження за незвичайною сонячною системою можуть виявити розпад орбіти екзопланети. Дослідники вважають, що орбіта скоротиться на 7 секунд протягом наступних 10 років. Якщо астрономи зможуть отримати досить точні вимірювання системи, то зможуть побачити як саме це відбувається.