Астрономам вдалося побачити загибель іншої зоряної системи

Apr 06 16:00 2020 Друк цієї статті

У космічному океані дрейфує безліч таємниць, про існування яких ми навіть не здогадуємося. Одна з таких була розкрита п'ять років тому, коли астрономи виявили самотню зірку на відстані 570 світлових років від Землі, яскравість якої блякла нерегулярно кожні 4,5-5 годин. Після пильного вивчення виявилося, що це білий карлик «WD 1145 017», який поглинає планети своєї системи. Відкриття поклало початок некропланетологии – мабуть, самої незвичайної галузі астрономії, яка вивчає долі вже загиблих планет. Ніби некромант з фентезійних творів, астрономи воскрешають мертві планети, щоб довідатися про їхнє минуле, намагаючись змоделювати якими були ці далекі світи, з чого складалися і яке чинили вплив на інші об'єкти своєї зоряної системи. Більше того, вивчення таких планет може багато розповісти і про загибель самих зоряних систем.Планети гинуть із-за сили тяжіння рідної зірки, а астрономи намагаються дізнатися їх минуле

Що таке некропланетология і як вона з'явилася?

WD 1145 017 - зірка в сузір'ї Діви. Відстань від Землі близько 570 світлових років. Це означає, що те що ми бачимо зараз в телескопи, відбувалося із зіркою 570 років тому. Подорож в минуле, не інакше!

У 2015 році астрономи помітили, що WD 1145 017 тьмяніє з нерегулярною швидкістю, а після пильного вивчення зрозуміли, що зірка пожирає планети у своїй сонячній системі через процес, званий спалахом приливного руйнування – коли зірка наближається до горизонту подій надмасивної чорної діри і її розриває приливними силами, шляхом "спагеттификации". Детальніше про те, що це таке і чому потрапивши в чорну діру ви теж перетворитеся на спагетті, читайте в нашому матеріалі. Примітно, що знадобилося цілих п'ять років, щоб дослідження було прийнято на рецензування в The Astrophysical Journal. Весь цей час робота перебувала у відкритому доступі на сервері препринтів в arXiv.Білі карлики виглядають так

Білий карлик - якщо простими словами, то це зірка позбавлена джерел термоядерної енергії. По суті, вона просто остигає і тьмяніє, як нещодавно відключена конфорки електричної плити

Прямо перед тим, як стати наднової або перетворитися в чорного карлика, вмираючі зірки стають білими карликами. Така доля чекає і наше Сонце, але на щастя, не раніше ніж через шість мільярдів років. Білі карлики позбавлені джерел термоядерної енергії і слабо світяться, поступово остигаючи і червоніючи. Атмосфери таких зірок зазвичай містять більш легкі елементи, наприклад гелій і водень. Саме завдяки вивченню атмосфери WD 1145 017 астрономи зрозуміли, що виявлений ними білий карлик веде себе дещо незвично: яскравість зірки зменшувалася на різні значення кожні 4,5-5 годин, а в її атмосфері були виявлені сліди елементів, які зазвичай зустрічаються в ядрах скелястих планет – залізо, кисень і магній.

Вам буде цікаво: Розплітаючи веселку – як таємниці світу привели людство до відкриття темної матерії?

Щоб з'ясувати, як планети зустріли свою загибель, дослідники створили серію комп'ютерних симуляцій, на яких відображалась як 36 різних типів планет відреагували б на поглинання рідний зіркою. Результати показали, що найчастіше саме скелясті планети витримували основний етап руйнування, але розпадалися протягом короткого періоду часу. Важливо розуміти, що всі описувані процеси тривали тисячі років. Причина, по якій навколо білого карлика WD 1145 017 не було виявлено дрібних об'єктів, полягає в тому, що всі уламки планет поглинає жахлива сила гравітації. Залишки планет втрачають масу і форму – за цієї причини яскравість зірки тьмяніє.

Ще більше цікавих статей про нашої дивовижної Всесвіту і її мешканців читайте на нашому каналі в Яндекс.Дзен Вивчаючи останки кам'янистих планет можна розгадати таємниці галактик і Всесвіту

Таким чином некропланетология вбиває відразу двох зайців – з її допомогою вчені можуть одночасно вивчати загибель білих карликів і планет, поступово відновлюючи хронологію подій і те, як відбувається еволюція зоряних систем. Так, тільки за минулий рік було відкрито понад 20 вмираючих зоряних систем, в кожній з яких останки загиблих планет зберігають в собі цінну інформацію. Це стало можливим, так як астрономи пояснили аналогічне поведінку інших зірок, що в минулому викликало гарячі суперечки в академічному середовищі. Виявилося, зірки були просто мертвими, а оточуючі їх космічні тіла, сформовані гравітацією, створювали ефект затемнення світіння.

Ось так, вивчаючи останки загиблих планет дослідники дізнаються про їх темпів руйнування. В майбутньому відновлення їх колишнього вигляду дозволить моделювати цілі зоряні системи, в яких народилися ці далекі світи, а також зазирнути в минуле галактик. В кінцевому підсумку низка майбутніх відкриттів дозволить краще зрозуміти будову нашого Всесвіту. До речі, незважаючи на свою назву, область некропланетологии сьогодні процвітає і це не може не радувати.